Et indlæg om vores tanker og refleksioner omhandlende
ovenstående.
I
den pædagogiske hverdag er der to måder
at tænke på. Hvor problem- og mangeltænkning ofte er det der bliver benyttet
ubevidst til at udpege fejl og mangler, men uden at finde en løsning på
konflikterne, er det langt mere givende at bruge ressource- og værditænkning
som langsigtet løsning. I ressource- og værditænkning har man fokus på
ressourcer, værdier og ønsker med den hensigt at skabe et billede om en positiv
opnåelig fremtid, der ligger inden for det spekter, som hver person individuelt
har en reel chance for at opnå.
Set
i dette perspektiv kommer vi til at tænke på at det er vigtigt at arbejde med
børn/brugere/borgere med vægt på det de har mulighed for at udvikle/opnå. I
forhold til pædagogens rolle, er det vigtigt at have fokus på at man ser
ressourcerne og det positive hos de enkelte individer, frem for kun at se
udfordringer og begrænsninger.
De 8 samspilstemaer:
(Kilde: http://dmmc.dk/wp-content/uploads/2012/02/P%C3%A6dagogik-og-Kognition-AB-tekst-opsat.pdf og "Vuggestuen Skovbo (materiale fra undervisning med BSP).)
De 8 samspilstemaer:
(Kilde: http://dmmc.dk/wp-content/uploads/2012/02/P%C3%A6dagogik-og-Kognition-AB-tekst-opsat.pdf og "Vuggestuen Skovbo (materiale fra undervisning med BSP).)
- Vis positive følelser:
Pædagogen viser at hun er glad for
Ib og at hun er positivt indstillet til ham/har en positiv tilgang til ham. I
det Ib kommer ind ad døren og Margit siger "god morgen Ib - Dejligt du
kom" og "Wauw - sikke en flot bil du har".
- Juster dig i forhold til barnet:
I det Margit justere sig til Ib,
da han bliver lidt bange for vinduespudseren. "Kom lad os gå over
og sige hej og se, hvad han laver". De går hånd i hånd over til manden.
Det her viser tydeligt at Margit justere sig i forhold til Ibs
følelser/sindsstemning, da hun selv viser en interesse og nysgerrighed over for
noget, hun normalt ikke ville studse over. På den måde justere hun hans
følelser (hun gør ham nysgerrig i stedet for bange for den fremmede mand).
- Følg Barnets initiativ, tal med barnet om de ting han/hun er optaget af:
Ulla anerkender Jette og hendes
følelse af at være ked af det, fordi mor er nødt til at tage på arbejde
og Ulla taler med barnet om det, som barnet er optaget af, nemlig at mor er på
arbejde: "Ja, du er ked af det…Mor er på arbejde, hun kommer igen når du
har sovet".
- Giv anerkendelse og ros:
Margit er anerkendende rosende
overfor Ib. Ib sætter sig over i nærheden af Margit, som smiler til ham
og siger "Så er du parat Ib, og du har bilen med - det var godt".
- Fælles opmærksomhed - hjælp barnet med at samle opmærksomheden:
Ulla skaber en fælles opmærksomhed
med Jette, de har sammen fokus og opmærksomhed på, at komme videre i
dagens gøremål. Videre sætter Ulla fokus på de andre børn og boldene. Jette har
et fast tag i Ulla og sammen går de hen til de andre børn. Nu er der skabt et
nyt fælles fokus.
- Formidling af mening - giv mening til barnets oplevelser med følelse og entusiasme:
Faren giver Ib en positiv
oplevelse fyldt med entusiasme, da han hjælper Ib af flyverdragten og
samtidig får han det til at give mening for IB at han skal have flyverdragten
af - altså formidler meningen til Ib.
- Udvidelse og forklaring - uddyb og forklar:
Ulla forklarer Jette situationen
med Dorthe og den trillende bold. Ulla forklarer og uddyber situationen
for Jette, som med sit kropssprog viser at hun ikke helt forstår hvad der sker.
"…prøv at se - Dorthe vil gerne have, at du triller bolden til
hende", samtidig med at hun viser Jette, hvordan man triller bolden.
- Udøv ledelse og vejled barnet:
Ulla viser ledelse over for Jette.
Dorthe fanger bolden sikkert og triller den tilbage igen. Jette tager bolden,
da den ligger stille og kaster den hen mod Ulla, men den ryger om bag et
dukkehus, så Jette ikke kan se den. Ulla siger til Jette: "hent
bolden". Jette kravler hen og leder bag kassen, hvorefter hun siger
"væk".
I
forhold til de 8 samspilstemaer ligger punkt 1-4 meget naturligt i kroppen, og
er derfor "lettere" at gå til og udføre i praksis. Vi har i forvejen
fokus på at skabe den gode relation, og dette virker som et naturligt værktøj.
Hvor samspilstemaerne 5-7 skal der derimod mere "arbejde" til da der
er mere fokus på det lærende miljø, via disse samspilstemaer er det desuden
væsentligt at man kan se/arbejde mod en udvikling hos barnet/brugeren/borgeren
på sigt.
Punkt
nummer 8 handler meget om overblik, man skal derfor øve sig i at holde
overblikket og se det store billede.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar