Kommunikation er roden til al god relation!
Når der tales om
kommunikation i pædagogisk relationsarbejde, er der forskellige
problemstillinger, som vi skal være særlig opmærksomme i vores kommende arbejde
som pædagoger. Vi vil prøve at belyse et par stykker af dem, i dette indlæg.
Lad os starte med den respektable krop.
Begrebet "Den
respektable krop" er skabt af Charlotte Paludan, og det er formuleret
således:
- ”Den respektable krop er en krop, som er beskæftiget i et roligt tempo med et afdæmpet lydniveau. Beskæftiget står i modsætning til at være sonderende, til at gå rundt uden tilsyneladende mål og indhold. En vigtig del ved af at være beskæftiget er at være verbalt udvekslende, at bruge sit sprog. Tavshed er ikke respektabelt."
(Kilde: Jensen, Elisabeth Noona (2014):
Pædagogikbogen, s.24. Hans Reitzels Forlag)
Begrebet kan bruges
i forskellige sammenhænge. Alt i alt skal man gøre op med sig selv, om man
synes det er værd at stræbe efter, eller om man vil noget andet med sit
arbejde.
Hvis man vil opnå en
"tilstand" ved sit pædagogiske arbejde, som kan minde om de ydre
former af dette begreb - altså ro og orden, er det vigtigt at have sine
relationer og kommunikation i fokus. Den respektable krop kan være værd at
stræbe efter i f.eks. læringssammenhænge. Hvis man skal give/modtage/opnå ny
viden, er det vigtigt at man er i stand til at fokusere og tage til sig. Det
kan derfor være vigtigt at have en tæt relation til barn/bruger/borger, for at
opnå den respektable krop.
Man skal huske at
relationer er mere end summen af interaktioner, vi skal derfor have noget på
spil, for at opnå dem.
Ud over disse aspekter, skal vi være opmærksomme på
vores egen kommunikation.
Hvis vi tager
udgangspunkt i "Schibbyes Dialektiske Relationsmodel", ser vi at det
er vigtigt at man møder folk "der hvor de er". Vi skal have fokus på
et subjekt-subjekt forhold, fremfor er subjekt-objekt forhold.
Schibbyes
Dialektiske Relationsmodel:
- Grundtanken i dialektisk relationsforståelse er, at den andens anerkendelse er en nødvendig forudsætning for udvikling af selvbevidsthed.
- Det centrale i modellen er princippet om ligeværd mellem mennesker, som defineres som en relation mellem to subjekter.
- (Subjekt: ”En der handler/tænker/føler” Objekt: En der bliver handlet med/tænkt for/defineret følelser hos)
- SUBJEKT <------> SUBJEKT
- Ligeværd er forudsætningen for anerkendelse.
- Anerkendelsesbegrebet bygger således på principper om ligeværd mellem mennesker.
- Det betyder imidlertid ikke at de personer der indgår i en anerkendende relation er/ skal være ens eller er lige.
- Anerkendelse er ikke det samme som lighed og enighed, men derimod, retten til at være sig selv.
(Kilde: Fortolkning af Schibbye (2002).”En dialektisk relatisionsforståelse”.)
Hvis vi samtidig med
denne relationsform, er bevidste omkring vores verbal-sprog, kommunikere med
cirkulære spørgeteknikker og anerkendende kommunikation generelt - vil vi opnå
et stærkt bånd/en stærk relation med det/den pågældende barn/bruger/borger.
Vi skal altid have for øje at vi kommunikere meget
mere end bare ord
Gregory Bateson
(1904-1980) taler om at det er umuligt ikke at kommunikere. Selvom vi ikke
bruger ord, kommunikere vi. Derfor skal vi altid have fokus på vores
non-verbale kommunikation. Altså vores kropssprog, gestik, mimik og
stemmeføring, da dette fortællere mere end vores ord.
Med alt dette i
mente er det vigtigt at påpege at vi ikke skal blive for private i vores
arbejde. Grænsen mellem personlig og privat er meget utydelig, men er den først
overskredet er der ikke nogen "let" vej tilbage.
Her kan man have gavn af at bruge "De 3 P'er".
Her kan man have gavn af at bruge "De 3 P'er".
(Har man lyst til
læse mere og desuden få opfrisket "De 3 P'er", anbefaler vi at læse
denne artikel:
Alt i alt er vores
konklusion at kommunikation er ALT i pædagogisk relationsarbejde. Vi må stræbe
efter den gode relation , for at opnå det bedste resultat.
Med mulighed for
selvrefleksion og ny viden for vores vedkommende, vil vi nu afslutte dette
indlæg.
Vi håber det har givet mulighed for refleksion, og vi står gerne til rådighed for spørgsmål og modtager gerne kritik. :)
Vi håber det har givet mulighed for refleksion, og vi står gerne til rådighed for spørgsmål og modtager gerne kritik. :)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar