onsdag den 15. april 2015

Kommunikationens betydning for relationsarbejde

Kommunikation er roden til al god relation!

Når der tales om kommunikation i pædagogisk relationsarbejde, er der forskellige problemstillinger, som vi skal være særlig opmærksomme i vores kommende arbejde som pædagoger. Vi vil prøve at belyse et par stykker af dem, i dette indlæg.

Lad os starte med den respektable krop.
 
Begrebet "Den respektable krop" er skabt af Charlotte Paludan, og det er formuleret således:

  • ”Den respektable krop er en krop, som er beskæftiget i et roligt tempo med et afdæmpet lydniveau. Beskæftiget står i modsætning til at være sonderende, til at gå rundt uden tilsyneladende mål og indhold. En vigtig del ved af at være beskæftiget er at være verbalt udvekslende, at bruge sit sprog. Tavshed er ikke respektabelt."

(Kilde: Jensen, Elisabeth Noona (2014): Pædagogikbogen, s.24. Hans Reitzels Forlag)

Begrebet kan bruges i forskellige sammenhænge. Alt i alt skal man gøre op med sig selv, om man synes det er værd at stræbe efter, eller om man vil noget andet med sit arbejde.
Hvis man vil opnå en "tilstand" ved sit pædagogiske arbejde, som kan minde om de ydre former af dette begreb - altså ro og orden, er det vigtigt at have sine relationer og kommunikation i fokus. Den respektable krop kan være værd at stræbe efter i f.eks. læringssammenhænge. Hvis man skal give/modtage/opnå ny viden, er det vigtigt at man er i stand til at fokusere og tage til sig. Det kan derfor være vigtigt at have en tæt relation til barn/bruger/borger, for at opnå den respektable krop.

Man skal huske at relationer er mere end summen af interaktioner, vi skal derfor have noget på spil, for at opnå dem.

Ud over disse aspekter, skal vi være opmærksomme på vores egen kommunikation.

Hvis vi tager udgangspunkt i "Schibbyes Dialektiske Relationsmodel", ser vi at det er vigtigt at man møder folk "der hvor de er". Vi skal have fokus på et subjekt-subjekt forhold, fremfor er subjekt-objekt forhold.

Schibbyes Dialektiske Relationsmodel:

  • Grundtanken i dialektisk relationsforståelse er, at den andens anerkendelse er en nødvendig forudsætning for udvikling af selvbevidsthed.        
  • Det centrale i modellen er princippet om ligeværd mellem mennesker, som defineres som en relation mellem to subjekter.
  • (Subjekt: ”En der handler/tænker/føler” Objekt: En der bliver handlet med/tænkt for/defineret følelser hos)
  • SUBJEKT <------> SUBJEKT
  • Ligeværd er forudsætningen for anerkendelse.
  • Anerkendelsesbegrebet bygger således på principper om ligeværd mellem mennesker.
  • Det betyder imidlertid ikke at de personer der indgår i en anerkendende relation er/ skal være ens eller er lige.
  • Anerkendelse er ikke det samme som lighed og enighed, men derimod, retten til at være sig selv.
(Kilde: Fortolkning af Schibbye (2002).”En dialektisk relatisionsforståelse”.)

Hvis vi samtidig med denne relationsform, er bevidste omkring vores verbal-sprog, kommunikere med cirkulære spørgeteknikker og anerkendende kommunikation generelt - vil vi opnå et stærkt bånd/en stærk relation med det/den pågældende barn/bruger/borger.

Vi skal altid have for øje at vi kommunikere meget mere end bare ord

Gregory Bateson (1904-1980) taler om at det er umuligt ikke at kommunikere. Selvom vi ikke bruger ord, kommunikere vi. Derfor skal vi altid have fokus på vores non-verbale kommunikation. Altså vores kropssprog, gestik, mimik og stemmeføring, da dette fortællere mere end vores ord.

Med alt dette i mente er det vigtigt at påpege at vi ikke skal blive for private i vores arbejde. Grænsen mellem personlig og privat er meget utydelig, men er den først overskredet er der ikke nogen "let" vej tilbage.
Her kan man have gavn af at bruge "De 3 P'er".

(Har man lyst til læse mere og desuden få opfrisket "De 3 P'er", anbefaler vi at læse denne artikel:

Alt i alt er vores konklusion at kommunikation er ALT i pædagogisk relationsarbejde. Vi må stræbe efter den gode relation , for at opnå det bedste resultat.


Med mulighed for selvrefleksion og ny viden for vores vedkommende, vil vi nu afslutte dette indlæg.
Vi håber det har givet mulighed for refleksion, og vi står gerne til rådighed for spørgsmål og modtager gerne kritik. :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar